تبدیل با اهمیت ترین انتقادها به سایپا به بزرگترین دستاوردها

تبدیل با اهمیت ترین انتقادها به سایپا به بزرگترین دستاوردها شاپ کار: سایپای نوین در امتداد اصلاح نگاه عموم جامعه به رویداد های منفی صنعت خودرو طی سالهای قبل قدم های بزرگی را برداشته و دستاورد های این تفکر اکنون و به شکل گسترده در جامعه قابل مشاهده می باشد.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، ایمنی، تاخیر در تحویل، تولید خودرو های قدیمی، ضعف در کیفیت، تنوع در محصولات و... همه کلیدواژه هایی اصلی هستند که از ابتدا در دستور کار سایپای نوین قرار گرفته اند و این خودروساز در عمل آنها را بهبود بخشیده است.
وقتی نام سایپا به میان می آید اولین خودرویی که همه می شناسند، پراید است که بواسطه تیراژ بالای آن و حضور گسترده اش در خیابان ها طبیعتا برمبنای قوانین آماری بیش از دیگر خودرو ها تحت نظر عموم است و در تصادف ها یا موارد دیگر، تعدد آن سبب تشدید نکات منفی در ذهن مردم می شود. مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا حداقل طی ۵ دوره اخیر همگی وعده خروج پراید از خط تولید را دادند اما در نهایت، پس از حدود ۳ دهه تولید، یادگار شجاعت خروج گاو شیرده سایپا از خط تولید به نام سید جواد سلیمانی ثبت گردید. پراید طی سالهای پایانی تولیدش، حدود ۶۷ درصد از کل ظرفیت تولید سایپا را در اختیار داشته و خداحافظی با چنین محصولی که هنوز هم متقاضیان زیادی در بازار دارد، کابوسی است که برای حل آن، سایپایی ها تنها با تلاش، جایگزینی ظرفیت تولید و تحمل سختی های فراوان می توانستند آهنگ تولید را حفظ کنند و این اتفاق با برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده بواسطه حضور خانواده X۲۰۰ رخ داد. پیش تر خودرویی مانند پراید از خطوط تولید یکی دیگر از خودروسازان رخ بربست اما تا سال ها هیچ محصولی بعنوان جایگزینش معرفی نشد و سالهای بعد از خداحافظی با این خودرو پرتیراژ برای آن خودروساز به سختی گذشت اما سایپا، نه فقط با کاهش تیراژ مواجه نشد بلکه، روند رکوردشکنی تیراژش را نیز شروع کرد و به خوبی از پس سنگینی خروج پراید از خط تولید برآمد.
تاخیر در تحویل خودرو با وجود تحریم ها، مشکلات اقتصادی، مشکلات قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو و... امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسید که به صورتی مشتری انتظارش را در هر شرایطی داشت. حال در این شرایط سایپا در شرایطی به دوران نوین قدم گذاشت که ۳۰۰ هزار تعهد معوق و معادل ۹ ماه تولید داشت و علاوه بر کوشش برای پاسخ گویی به این تعهدات معوق باید در راه تحویل به روز و بموقع خودرو ها نیز قدم بر می داشت. مطمئنا با در نظر گرفتن مشکلات بین المللی و داخلی سایپا می توانست از در گلایه و بهانه جویی برمبنای حقیقت سختی ها به همان روند سابق و تعهدات معوق ادامه دهد اما در کمتر از سه سال، تعهدات معوق که معادل ۹ ماه تولید این خودروساز بود در ماه ششم سال جاری صفر شد و از آن زمان به بعد نیز هیچ محصولی با تاخیر به مشتریان تحویل داده نمی گردد. البته در این بین مشکلات مقطعی در حوزه تامین برخی قطعات های تک مانند نمایشگر، ECU، کنترل یونیت ایربگ ACU که ناشی از مشکلات بین المللی و بالا بودن تکنولوژی این قطعات است نیز ناگذیر است اما به سرعت در امتداد رفع آن تلاش می شود و این مساله بصورت شفاف از طرف سایپا اطلاع رسانی می شود.
ایمنی شاید با اهمیت ترین محل انتقاد به سایپا طی سه دهه گذشته باشد که دستمایه تمامی دولتمردان، نمایندگان مجلس، مردم و... بوده که عموما به پراید مربوط می شود. سایپای نوین در امتداد اصلاح این نگاه به سایپا و محصولات ایرانی صنعت خودرو در گام نخست پراید را از خط تولید خارج کرد و در گام بعد اولین محصول اختصاصی اش در کلاس C یعنی شاهین را با تمهیدات ایمنی گوناگون آماده ورود به خیابان ها کرد. اولین سنت شکنی فراتر از الزامات استانداردی ایران توسط سایپا، طراحی شاهین بر پایه قابلیت های پاس کردن استاندارد های روز اروپایی ECE بود و در گام بعد برای جلب اعتماد مردم و نشان دادن شفافیت، دو ویدیو از تست ایربگ و تست تصادف جانبی شاهین در آزمون های اروپایی بصورت عموم منتشر گردید در صورتیکه پیش تر، تست های تصادف هیچ خودرو ایرانی به مردم اطلاع رسانی نشده بود. شاهین با متریال جدید بدنه، سیستم جدید اتصال قطعات، پاس کردن تست ایمنی عابرین پیاده و بسیاری مشخصه های ایمنی دیگر، ایمنی را با تعریفی جدید در کنار نام سایپا قرار داد و این روند در توسعه محصولات جدید نیز ادامه دارد.
کیفیت سوژه ی است که در آن به سختی می توان اعتماد مشتریان را جلب کرد و اساسا همچون با اهمیت ترین نقاط اصلی ضعف صنعت خودرو ایران است. سایپای نوین با استقرار نظام جدید ارتقای کیفیت، موفق به کسب نتایج قابل توجه در حوزه کیفیت محصولات شد. نتیجه این نظام کیفی جدید در بررسی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به خوبی قابل مشاهده می باشد و همچون مثال های آن می توان به کسب ۴ ستاره کیفی توسط کوییک در سال قبل اشاره نمود. این در حالیست که در گذشته محصولات این کلاس سایپا در بهترین حالت ۲ یا ۳ ستاره کیفی دریافت می کردند و صعود این خودرو به ۴ ستاره دستاوردی قابل توجه و استثنایی است.
کیفیت، ایمنی، حذف تاخیر در تحویل خودروها و خداحافظی با پراید چهار محل اصلی انتقاد ها به سایپا بودند که در سایپای نوین، با برنامه ریزی دقیق تعریفی جدید برای هر یک از آنها ارائه شده و امروزبا پشت سر گذاشتن گذشته و هر آنچه در آن اتفاق افتاده، سایپای نوین با اتکا به درس های گذشته درحال پیشروی است.


منبع:

1400/09/11
23:26:25
5.0 / 5
981
ت
تگهای خبر: آزمون , استاندارد , بین المللی , پراید
ن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با